Pagina's

vrijdag 21 april 2017

lijstje van 5


Voor vandaag presenteer ik u de 5 principes rond opvoeden die ik op gaf nog voor de oudste 1 jaar was.

  • met stip op nummer 1. DE TUT. 't kind werd geboren met een enorme zuigkracht (volgens de verpleegsters, wat wist ik er van?!?) en de'r moeder (ik dus) er van overtuigd dat het kind noch een tuttemie noch een duimzuiger mocht worden. Dus volgens de verpleegster zat er maar één ding op: heler dagen met mijn pink in 't kind de'r mondje zitten of met mijn borst. Welgeteld één dag later kreeg de dochter een tut. Ongeveer 3 jaar later was ze er vanaf. 
  • mijn kind zal nooit studio 100 in huis hebben. Serieus. Ik vond dat niet kunnen. Niet dat ik iets tegen onnozele figuren heb (in mijn tijd grote fan van de pratende hond) maar commercieel gedoe, 't ligt toch niet in mijn favoriete koopschuif. 't kind was nog niet geboren of Tom kwam met een zacht, grappig clowntje in't rood af. Wisten wij veel wie dat was. Bumbalu. Blijkbaar, de beste vriend van Bumba. Nadien kwam er nog een dvd in huis, een poster van K3,...
  • het is oké als een maaltijd eens niet zo gezond maar geweldig lekker (ongezond) is.
  • ik zal steeds pedagogisch verantwoord bezig zijn met mijn kind. Of niet. Echt niet. Ik kan gerust in mijn zetel zitten kijken hoe (on)verantwoord ze buiten spelen. Zonder schuldgevoelens. Nem
  • daarnaast het overladen met aandacht, eens negeren van tijd tot tijd, in ons bed bijslapen, een wijzend vingertje, opgelucht ademhalen als ze even in hun bedje willen slapen, het jammer vinden dat ze alweer een dutje doet...
En jij? Had jij ook een idee wat je wel/nooit of te nimmer ging doen? Hoe lang hield jij het vol?

6 opmerkingen:

  1. geen frisdrank hield ik met kind 1 ongeveer 2 jaar uit, kind 2 daarentegen, die was denk ik pas 1.5 jaar. Mooi toch nog :D Verder is dat gezond eten hier ook soms iets dat gewoon rap rap is. Ze leven nog steeds alle 2 dus ik denk: so far so good :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar! Hier gaat de geen frisdrankregel nog steeds op. (Uitgezonderd fruitsap). Thuis drinken de kindjes enkel water of plantaardige chocomelk. Maar voor de rest gaf ik ook al veel principes op! De boog kan niet altijd gespannen staan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij drinken hier ook thuis enkel water maar als ze op een ander gaan... ;)

      Verwijderen
  3. Nooit TV als babysit gebruiken, dat had ik beloofd. Tja, wij zijn 10 jaar verder en zij zitten er regelmatig voor om mama een halfuurtje rust te gunnen :P

    Maar met de regeltjes vind ik meest lastige dat ik zij niet alleen vol moet houden. Ik kan wel zeggen - geen snoep! Maar dan gaan wij naar oma en opa of op bezoek of naar de krantenwinkel... Dat "geen snoep" laat ik dus ook af en toe vallen. Thuis weliswaar bijna nooit snoep, want zij krijgen het buitenshuis al genoeg.

    Geen gedoe met eten - jij eet wat de pot schaft, ik kook geen 10 verschillende gerechten elke avond! Meestal is het ook zo. Maar de oudste moet geen rozijnen opeten (hij lust het echt niet) en de jongste moet geen champignons opeten (zij lust het echt niet). Dus als wij champignonsaus op menu hebben krijgt de jongste iets anders. Gelukkig zitten er niet veel rozijnen in ons avondeten :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, voor de rozijnen.
      Hier is dat met sla, dat lusten ze echt niet dus krijgen ze ook (bijna) niet meer.

      Verwijderen