Pagina's

vrijdag 31 augustus 2018

Bakfiets of fietskar?

7 jaar geleden, toen Ida geboren was wou ik een fietskar.
2 jaar geleden, toen Jef 1 jaar was, kochten we een bakfiets.

Waarom het ene en niet het andere? Vorige week kon je 5 voordelen lezen van de fietskar en toch kozen we er voor 2 jaar geleden voor om een bakfiets te kopen. Waarom?

Wij opteerden voor een Gazelle Cabby bakfiets omdat het de bedoeling was dat ik er mee naar school zou fietsen (13km enkel). De Cabby weegt niet veel (2 bruggen over) en is niet veel breder dan een gewone fiets (smal weggetje onder spoorwegbrug). Je mag tegen de rijrichting rijden zoals een gewone fietser (want maar 2 wielen) We maakten hem (lees als in Tom deed dit) zelf elektrisch (na een week zonder en elke keer een stervende mezelve op school). De fiets zelf vonden op we op 2de hands, met regenkap en maxi cosi steuntjes. Die laatste hebben we nooit gebruikt, het eerste al meermaals.

Wel, speciaal omdat het vrijdag is... de 5 voordelen van een bakfiets


1. Direct vertrekkensklaar
We hebben het geluk van een ruime garage te hebben (ook al kan ik boeken vol schrijven met de rommel die hier staat) maar onze fiets laadt op, ik ontkoppel en ik vertrek. Simpel als dat. Aangezien ik de enige ben die met de bakfiets rijdt, staat het zadel steeds op de juiste stand maar als Tom er ook mee wilt rijden komt er geen sleutel aan te pas.

2. Contact
Ik zie ze en ik hoor ze en dát is een geweldig voordeel bij 3 kinderen. Ik kan met andere woorden ten gepaste tijden ingrijpen bij ruzie :) En laat ons eerlijk zijn: ze zijn op een leeftijd gekomen dat dit handig is.

3. Winkel
Omdat onze bakfiets altijd vertrekkensklaar is en ik er mee mag rijden alsof het een gewone fiets is, (2 wielen) ga ik er ook kleine inkopen mee doen, want dat is gelijk een auto die klaar staat. Handig!

4. 3 kinders
Wij kregen in onze fietskar 2 van de 3 kinderen. In de bakfiets kunnen ze allemaal naast elkaar zitten. Ola pola zegt een oplettende lezer nu, op de foto zitten ze niet naast elkaar! Klopt, we hebben er een extra stoeltje (met buikgordel) aan vast gemaakt voor het comfort van de kinderen want 13 km blijkt net iets te ver te zijn als je tegen elkaar gedrukt zit.

5. Grootte
Ida zat met haar hoofd tegen het plafond van de fietskar. Je kan dat er niet afhalen. Bij de bakfiets heeft ze dit ook voor met de regenkap maar omdat we zelden fietsen als het echt zwaar regent, zit ze toch comfortabeler in de bakfiets dan in de fietskar 2 jaar geleden.

17 opmerkingen:

  1. Super interessant die vergelijking! Jullie zijn nu dus meer voor de bakfiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. eigenlijk wel maar we hebben ook 5 jaar echt plezier gehad aan de fietskar. in onze omstandigheden hadden we sneller voor een bakfiets moeten kiezen, maar de meeste lessen trekt ge maar achteraf hé ;)

      Verwijderen
  2. I'm appreciate your writing skill. Please keep on working hard. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen