Pagina's

vrijdag 23 oktober 2015

het leven zoals het is

Het is niet allemaal reuzegeur en maneschijn. Het gaat hier niet over roze wolken of niet.
Het gaat er niet over of je al dan niet al eens fuckers dacht (eerlijk? Ik dacht nog nooit fuckers, maar mannekes, ik ken toch al wat alternatieven voor dit woord)
Het gaat niet over het groot gelijk halen. Of net weer niet.

ohneen het gaat over het dagelijks leven. En net gelijk het weer is dat al eens veranderlijk.
En hier ten huize 89 gaat dat als volgt.

Ida
mama, ik ga een liedje zingen maar gij kent dat niet dus ge moet niet zeggen of het goed is of mij verbeteren. Gewoon op het einde klappen. Gaat dat lukken?

(uw moeder zal maar eens juf zijn hé)
***
Jef weent.
Ida gaat naar hem toe. Als ik zeg, stoppen, dan moet je stoppen oké?
Jef blijft wenen
Mama, mag Jef al in de gang staan? Hij luistert niet naar mij.
(vierjarige die niet luisteren moeten we al eens in de gang zetten ;) )
***
Als mijn mama antwoordt met mmmm, dan luistert ze eigenlijk niet echt.
(lap betrapt)
***
- Ik ken een mopje
- (ohneen) Leuk, vertel eens
- Neen, gij eerst.
- Maar Ida ik ken geen mopjes
- ik eigenlijk ook niet.
En ze ligt kreupel.
***
Ida staat op met een geweldig ochtendhumeur.  Zagen, hangen, wenen,... U kent het wel. Zegt ze:
Mannekes, nu gaan we even stil zijn, ik ben nog moe. En ik moet straks naar school. En ik wil eigenlijk nog slapen. Maar Jef, gij zijt grappig hoor. Oscar kom eet je boterhammen op want jij moet naar moeke Hilde, met wie ga je spelen? (wacht niet op een antwoord) Mama, echt S. die draagt altijd over. Papa, mag ik nog een boterham. ik heb reuzegonger. Voor school moet ik echt wel wakker zijn want we gaan we buiten spelen. Straks komt Annelies mij halen. Oscar ga jij met Cas spelen?
Ik ga vandaag niet spelen met O. Neen. of toch wel,ik zie nog wel. Ja mama (voor ik iets kan zeggen) ik eet mijn korsten wel op. Maar voelt eens die zijn echt wel hard hoor. Mag ik ze dan laten liggen. of neen, ik neem ze mee voor de dieren op de boerderij, die moeten ook eten hebben,...
#waarisdiestopknop? #stilzijn?!?

Oscar
zindelijkheidstraining
Hij gaat in bad (ohneen we hebben geen bad meer, maar hij gebruikt graag nog het babybadje van Jef en dat zetten we in de douche, kwestie van een situatieschets te hebben)
Volgende conversatie/gebeurtenis speelde zich af:

- jongen, niet in bad plassen of kaka doen hé
- oh neen, oké
- neen, da's vies, ga dan maar op potje oké?
- ah oké (Oscar zegt heel graag ah oké)
2 minuten later
- MAMA, kaka doen
dus ik snel naar de badkamer om hem te helpen
- wil je op potje?
- neen, daar!
En naast het bad, wel nog in de douche, ligt een drol van jewelste. Echt. Kampioen in drollen draaien. Wat anders kon ik zeggen als
- Goed geluisterd jongen, maar de volgende keer ook niet in de douche kakken, oké?
- ah oké

zindelijksheidstraining part II
Oscar is zot van schieten. Hij schiet met zijn pop, mes en vork, beker, puzzels, tractors,...allez met alles wat hij kan vinden.
Oscar wil ook zeer graag schieten in een echt schietkraam. Maar dat mag hij maar doen als hij groter is, de Amerikaan.
Sinds hij op het potje gaat zeggen we steeds: amaai, jij  bent een grote jongen aan het worden.
Waarop hij zijn plasser nam en zei:
- schieten mama?

We werken eraan.

Ida en Oscar: slaaptraining
- mama, aap open
- neen, Oscar om 2 u 's nachts zijn de ogen van de aap gesloten
- ah oké (zei ik al dat Oscar dit graag zegt?)

- MAMA, AAP OPEN?
- neen, zoeteke, slaapt nog wat, mama gaat dat ook doen en Jef- en zusje?- ook jongen, iedereen slaapt. Het is pikkedonker buiten.- 3 en 5 en papa?mama telt samen met Oscar wie nog slaapt

- mamaatje, ik weet dat ik niet uit mijn bed mag komen, maar volgens mij is die aap kapot
- neen, Ida die aap is niet kapot. Hij gaat zijn ogen open doen, binnen een uur of twee
- duurt dat lang
- veel te kort als je het mij vraagt
- is dat lang?
- neen zoeteke, da's niet lang.

- Oscar, Oscar ben jij wakker?
- NEEN (ja bedoelt hij, een ja neen ruzietje volgt)
- Oscar, die aap is echt een slaapkop hoor. Die zijn ogen zijn nog ALTIJD dicht.
- ah oké

- MAMAAAAAAAAAAAAAAAAA hij is wakker.
-wie?
- ah die aap, jong (normaal berisping over het woord jong, de moed ontbrak mij)
- aha dan mogen jullie wakker worden
- yes (Oscar)
- eindelijk (Ida)

Ge zou het bijna vergeten dat er nog eentje is.
Bijna, want zie hier. Zijn eerste lachje was voor mij :)

7 opmerkingen:

  1. Echt, je zou die smile op mijn gezicht hier moeten zien. Zooooo herkenbaar! En toch zien we ze doodgraag hé, die kleine bubbels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zooo herkenbaar! En zalig om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Huize 81 ligt kreupel van 't lachen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig die peuter/kleuter taal. Maar ik kan je al waarschuwen ook met tieners in huis lig je soms dubbel van hun filosofische uitspraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die over zindelijkheid komt mij zo bekend voor. :-) Ik schrijf hier de leuke uitspraken en gekke gebeurtenissen altijd op. Mijn wraak zal zoet zijn als ze later een lief hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen